Jdi na obsah Jdi na menu
 


Gran Turismo 4

Obrazek


 

Snad každý, kdo vlastní PlayStation 2 si už alespoň jednou zahrál perfektní závodní hru Gran Turismo (ať už jedničku, dvojku nebo trojku). Ale nějakou dobu je v prodeji zatím nejnovější díl této skvělé série. Tuto recenzi píšu hlavně těm, kteří se ješte nerozhodli si jí koupit, když byla zbrusu nová (i když těch určitě moc nebude). Nyní hra vychází v edici platinum a stojí pouhých 599Kč!!! To je skoro zadarmo a hra s takovou kvalitou jako GT4 je, má několikanásobně větší cenu. Byl jsem celkem naštvaný, když jsem to viděl, protože já sám jsem si tuto hru pořídil úplně novou jen několik dní po vydání za 1699Kč, a to byla podle mě ještě suprová cena, protože všude jinde stála 1899Kč. No, ale to jsem odbočil někam hodně daleko od recenze, tak to ihned napravíme a vrhneme se na rozbor této skvělé hry.

Hned po spuštění vás zaujme pěkný filmeček a budete si říkat, jestli bude mít samotná hra takovou grafiku jako ve filmečku, tal to teda bude nářez. Ale nejspíše si řeknete, že to přece stará PlayStation 2 nezvládne, přece jen je to už starší stroj. Opak je ale pravdou, hned v prvním závodě, který si spustíte nebudete věřit vlastním očím, jak to jen ty japončíci dělaj, sakra, budete si říkat. Doopravdy, grafika je vskutku precizní a jestliže se říkalo, že Gran Turismo 3 vyždímalo výkon PS2 na dno, není to pravda. Sice to není takový rozdíl, jako mezi GT2 a GT3, ale i tak, měli bysme se japoncům klanit.

Po skělém filmečku na vás čeká hlavní menu, kde si vyberete mód. Mám takový dojem, že všichni ihned kliknete na GT Mode, protože jen ten udělal sérii Gran Turismo tak slavnou. Pro nováčky ho vysvětlím. Na začátku GT módu dostanete určený počet kreditů, za které si koupíte auto (buď nové, ale spíše zvolíte bazarové, ano slyšíte správně, bazar je znovu tu, tak postrádaná věc v GT3 je zpátky v plné síle) a pojedete závod (ten si vyberete jaký chcete), podle počínání si v něm dostanete určitý počet kreditů a za ty si buď po delším šetření koupíte nové výkonější auto (mimochodem těch je v GT4 na výběr přes 700 kusů, takže je z čeho vybírat) nebo si to své stávající upravíte (vytuníte). Jestliže se budete chtít kvalifikovat později v těžších a lépe ceněných závodech, a že budete chtít. Musíte si nechat vystavět licence na určité druhy aut a závodů. Ty se od třetího dílu mnohem více ztížili, takže to už není žádná prdel.

Jak už jsem zmínil v GT4 je obsaženo více než 700 vozů (dokážete si to vůbec představit, v GT3 jich bylo něco málo přes 150 a přišlo vám to málo?) Každý vůz je detailně vymodelován podle skutečných předloh. Vozový park obsahuje automobily z počátku 19. století, ale i auta, na která se ještě čeká. (bohužel chybí Škodovky, ale co se dá dělat). I zvuky jsou nahrány přímo ze skutečných předloh. (každé auto má jiný zvuk + po zakoupení jiných součástek, např. motor, výfuk apod., se zvuk opět mění)

Fyzika se od GT3 posunula také výrazně kupředu, nyní prostě nedokážete udělat dual-shokem ten nejkvalitnější výkon. Na dohrání hry na 100%, už musíte mít volant (je lepší, když dražší), to však neznamená, že si hru, ti kteří nevlastní doma volant, nemají pořizovat, vyhrávat se dá i bez volantu, nebojte se. Řízení automobilu je nyní mnohem těžší a záleží doopravdy už jen na vás, jestli chcete jezdit na silnici nebo na trávě. Pro nováčky bude ovládání ze začátku možná, až moc silné kafe, ale brzy si zvyknou.

Jako nový mód na vás čekají tzv. Driving Mission, což je asi to nejtěžší na celé hře. Tady si vyzkoušíte jestli opravdu řídit umíte nebo naopak. Dostanete prostě misi (např. vyhaj závod). No jo, ono to ale není tak jednoduché, většinou se v ní musíte vyhrabat z nějaké k nezávidění špatné situace, jako například: Začínáte v polovině závodu, zbývají tři kola do finiše a vy se musíte s nejpomalejším autem ve startovním poli prokousat až na samotný vrchol. Není to nic jednoduchého a měli byste si nakoupit zásobu náhradních dual-shoků nebo volantů, protože to co v těchto misích prožijete, bude ta nejtěžší věc, kterou jste museli kdy zvládnot (hlavně, když je budete dělat s dual-shokem).

Další novikou jsou A-Spec body. Za každý závod podle jeho obtížnosti, budete získávat tyto body a díky nim se vám budou otevírat nová auta aj., díky těmto bodům si také budete moct porovnat s jinými hráči, jak jste šikovní. Když pojedete závot s Formulí proti Mini Coperům, dostanete jeden A-spec bod, ale jestliže pojedete závod se stejně výkoným automobilem jako soupeři nebo dokonce ještě slabším, dostanete bodů o poznání více. (maximum je 200 bodů).

Novinkou jsou také fotky svých krásných s láskou udržovaných miláčků. (myslím tim auto, vy prasáci na co to zase myslíte) Je to tzv. Photolab. Vyberete si místo, kde chcete fotit, přičemž máte na výběr možnosti jako opravdický fotograf, a nebo fotíte přímo v závodě společně se svými soupeři. Hotové fotografie si můžete uložit na pamětní kartu nebo na flashku a rovnou si je přetáhnout do počítače. (fotky jsou ve vysokém rozlišení)

Ještě jsem se zapoměl zmínit o tratích. Hra obsahuje jak velice známé z minulých dílů, tak zbrusu nové (například nezkrácený Nüdburgring). Všech 50 tratí je vymodelováno do nejmenšího detailu a nikdy se přistihnete, že místo závodění obdivujete okolní krajinu.

Možná se divíte, že hru stále chválím, ale já prostě nevím co bych hře vytknul. Hra je prostě tak dokonalá, že se to prostě nedá. Možná nahrávacá časy mohli být trochu kratší, ale nejsou zase tak dlouhé, aby to byl problém. Navíc, tak dokonalé hře to lehce odpustíte.

Gran Turismo 4 je prostě jedna z nejdokonalejších závodních a možná jedna z nejdokonalejších her vůbec. Japonci nám toho naslibovali hory doly a nakonec nám toho ve finále dali dvakrát tolik než mohl čekat ten největší optimista. A navíc, jak už jsem jednou upozorňoval, hra stojí nyní v platinum edeci neuvěřitelných 599Kč, takže si jí musí prostě koupit každý, kdo vlastní PS2 a co, kvůli téhle hře se vyplatí koupit i novou PS2, když jí doma nemáte. Prostě nemám co říct, tahle hra je fantazie!


ObrazekObrazekObrazek

hodnocení: 98%

tuto recenzi napsal Tomáš Pavelka (neo.tomas@seznam.cz) omluvte prosím hrubky

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář